Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sexuální asistence jako objekt mediální spektakularizace
Rokosová, Anna ; Hasmanová Marhánková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Balon, Jan (oponent)
V mé diplomové práci se zabývám problematikou mediální spektakularizace v kontextu poskytování služby sexuální asistence. Má práce obsahuje kritickou diskurzivní analýzu vybraných online příspěvků s tímto tématem u vybraných českých médií. Těmito médii jsou Novinky.cz, iDnes.cz, Aktuálně.cz a Blesk.cz. Jelikož v Česku začala být poprvé tato služba poskytována na podzim roku 2015, využívám aktivnější debaty na toto téma právě v pozdějších letech. Cílem mé diplomové práce je upozornit na spektakularizaci tématu sexuální asistence ve vybraných médiích, identifikovat legitimizační prostředky a definovat diskurzivní roviny, které se v mediálním prostoru objevují. Následně se zaměřuji na aktéry, kteří se na téma sexuální asistence v médiích vyjadřují, ať už aktivně či nikoliv. Důležitým tématem mé práce je normativita, jakožto sociální konstrukt (disability studies, sociální role) a stigmatizace s tím spojená. Následně využívám vybraných médií, kde analyzuji transformaci tématu skrze jeho spektakularizaci a poukazuji na disciplinaci tématu přes jeho rámec. Upozorňuji ve své práci na to, v jaký sociální obraz média službu sexuální asistence přetváří, jak se zde odráží detabuizace tématu, jak se zde promítají představy o genderových rolích, normativita tělesnosti a sexuality či stereotypizace, a jaké...
Femvertising v odvětví tělové kosmetiky v České republice
Kašperková, Tereza ; Rosenfeldová, Jana (vedoucí práce) ; Ortová, Nina (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na trend femvertisingu v reklamách na tělovou kosmetiku v České republice. Femvertising je poměrně novým fenoménem využívaným v propagaci, který se snaží prezentovat pozitivní obrazy žen a vystupovat proti genderovým stereotypům. Cílem práce bylo zjistit, zda se prvky femvertisingu vyskytují, případně jakým způsobem, ve zvolených reklamách určených pro český trh z let 2019-2022. Za tím účelem pak byla realizována kvalitativní obsahová analýza, která ukázala, že se prvky femvertisingu vyskytují ve všech vybraných reklamních spotech a tři z nich bylo možné označit za zcela femvertisingové.
Mezigenerační srovnání genderových rolí v rodině
Karhanová, Anna ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Andresová, Nela (oponent)
Bakalářská práce pojednává o tématu generací v souvislosti s rozdělením rolí v domácnosti v jednotlivých rodinách. Teoretická část definuje rodinu skrze mnoho definic, dále zkráceně popisuje evropskou rodinu v historii, současnou rodinu a tradiční rodinu. Dále se věnuje funkcím rodiny. V další části teoretického vymezení se bakalářská práce dedikuje genderu v sociologii, jednotlivým konceptům jako role a status, poté genderovým rolím a tradičním upořádáním genderových rolí v rodině. Důležitou sekcí je dělba prací v domácnosti ve spojitosti s genderem. V poslední sekci v teoretické části se práce věnuje samotným generacím, definuje je skrze několik různé časové teorie. Generace vymezuje skrze i sociologické teorie jako podle Karla Mannheima. Empirická část je věnována kvalitativnímu šetření, které bylo uskutečněno prostřednictvím polostrukturovaných hloubkových rozhovorů dle zásad principů zakotvené teorie. Analýza ukazuje mezigenerační rozdíly v názorech, vedení domáckosti a rozdělení rolí.
Vnímání ženské role u dospívajících žen s poruchou autistického spektra
VLČKOVÁ, Pavla
Bakalářská práce je věnována tématu "Vnímání ženské role u dospívajících žen s poruchou autistického spektra". Téma bylo vybráno z důvodu absence poznatků. Cílem bylo alespoň z části doplnit tuto mezeru a přinést nové poznatky, které by v praxi mohly být nápomocny při edukaci a celkovém přístupu k osobám s poruchou autistického spektra. Bakalářská práce nabízí pohled dospívajících žen s poruchou autistického spektra na přístup k ženské roli. Co pro dospívající ženy symbolizuje ženskou roli. Jak vztahují ženskou roli ke své osobě. Výzkum je prováděn kvalitativní strategií, metodou případové studie, kdy byly prováděny rozhovory s dospívajícími ženami s poruchou autistického spektra a jejich matkami. Následně byly rozhovory analyzovány a vyhodnocovány jejich spojitosti. Ze zjištěných informací vyplynulo, že dospívající ženy s poruchou autistického spektra jsou velmi ovlivněny ve vnímání ženské role svými matkami, jelikož matky byly vychovávány podle dlouhodobého zakotveného stereotypu. Lze se domnívat, že zjištěné informace mohou být do budoucna přínosem pro matky dospívajících žen s poruchou autistického spektra. Aby matky nejednaly tolik ve stereotypu a ponechaly svým dospívajícím dcerám možnost vytvořit si svůj pohled na ženskou roli.
Muž pracující v profesi všeobecná sestra
DAŇKOVÁ, Klára
Téma této bakalářské práce je "Muž pracující v profesi všeobecná sestra". Cílem práce bylo zmapovat práci muže v této profesi. Zajímalo nás, jak na tyto muže nahlíží laická i odborná veřejnost a jak svou práci vnímají sami muži. Byl aplikován kvalitativní i kvantitativní výzkum. Oba druhy výzkumu byly zvoleny proto, aby poskytly ucelený náhled na toto téma. V části kvalitativního výzkumu jsou vytyčeny následující výzkumné otázky: Jaké jsou důvody, proč se muž rozhodne pracovat v profesi všeobecná sestra? Jak vnímá muže pracujícího v profesi všeobecná sestra odborná veřejnost? Jak vnímá muže pracujícího v profesi všeobecná sestra laická veřejnost? S jakými překážkami se setkává muž pracující v profesi všeobecná sestra? Sběr dat probíhal formou polostrukturovaných rozhovorů, které byly realizovány s osmi muži pracujícími v profesi všeobecná sestra. V části kvantitativního výzkumu jsou vytyčeny tyto hypotézy: 1. Náhled na muže pracujícího v profesi všeobecná sestra se liší dle pohlaví. 2. Náhled na muže pracujícího v profesi všeobecná sestra se liší dle věku. Sběr dat probíhal formou dotazníku. Výzkumný soubor se skládá z 218 osob, které nepracují ve zdravotnickém prostředí. Obecně bylo zjištěno, že názor na muže v profesi všeobecná sestra není závislý na věku ale na pohlaví ano. Vzhledem ke stálé feminizaci tohoto oboru je tato práce přínosná jak laické veřejnosti, a to přiblížením problematiky tématu, tak mužům, kterým by mohla práce pomoci při výběru profese.
Genderové stereotypy ve hře a výběru hraček
Kubrová, Barbora ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hyánková, Tereza (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá nadčasovým tématem genderových stereotypů při hraní a při výběru hraček. V teoretické části objasňuje pojmy jako je gender, pohlaví, maskulinita a feminita a v souvislosti s tím sleduje genderovou identitu, její vznik u osobnosti a s ní spojené genderové role. V další části se zajímá o pojmy hra a hračka, rozděluje hru na několik kategorií, a poté se hlouběji dívá na hračku a hru nejen z hlediska filosofického, ale i z hlediska vývojové psychologie, což čtenáři umožní lepší vhled do problému. Po objasnění základních pojmů, pokračuje práce ke genderové preferenci různých typů hraček a k tomu, jak tento jev souvisí s výchovou a společností. Cílem této práce je zjistit, zda se ještě dnes projevují genderové stereotypy ve hře, a proto si v empirické části klade právě tuto otázku a zkoumá tento problém pomocí výzkumu v terénu skrze pozorování dětí ve volné hře. KLÍČOVÁ SLOVA Gender, genderové stereotypy, genderová identita, genderové role, hraní si, hra, výchova, společnost
Vývoj hry u 2-4letých dětí v mateřské škole
Masnerová, Lucie ; Hejlová, Helena (oponent) ; Opravilová, Eva (oponent)
Rigorózní práce se v teoretické i praktické části věnuje především tématu volné hry v mateřské škole a jejímu vývoji ve skupině 2,5-4letých dětí. Teoretická část pomáhá k hlubšímu porozumění vývoje dítěte a jeho hry mezi druhým a čtvrtým rokem a pokládá základy pro vlastní výzkum. Praktická část, na základě ročního a půlročního pozorování volné hry dvou homogenních skupin dětí, monitoruje vývoj hry a zjišťuje, jak se proměňuje její kvalita u jednotlivců i skupiny. Sleduje proces začleňování dítěte do herní skupiny, vliv pohlaví dítěte na výběr hračky. Dále zkoumá průběh napodobivých a námětových her 2,5-4letých dětí. Mapuje vybíraná témata her a rolí a aktivitu dítěte při hře s vrstevníky. Hlavní metodou výzkumu je pozorování. Závěr poukazuje, na základě výsledků výzkumného šetření, na důležitost volné hry pro předškolní dítě a na její proměny, potvrzuje její vliv v procesu rané sekundární socializace. Věnuje se možnému praktickému využití poznatků pro další práci učitelky mateřské školy. Klíčová slova: hračka, starší batole, mladší předškolní věk, potřeba hrového partnera, volná hra, úloha učitelky, socializace, gender role, cizojazyčné prostředí mateřské školy, napodobivá hra, námětová hra, role ve hře, pozorování volné hry, společná hra.
Psychologické aspekty přeměny genderové role u trans-lidí v českém kontextu
Čechová, Helena ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Hrubý, Radovan (oponent)
Diplomová práce představuje proces přeměny genderové role a pohlaví z hlediska psychologické, medicínské a socio-kulturní perspektivy. Hlavním tématem jsou aspekty, které ovlivňují psychiku člověka zažívajícího přeměnu. Práce se zabývá důvody patologizace trans- identit a jejího vlivu na sebepojetí trans-lidí. Dále je zaměřena na tradiční podobu procesu přeměny představovanou českou sexuologií a její srovnání se zahraničními přístupy. Část textu také tematizuje místo, které v přeměně zaujímá psychoterapie. Podstatným doplněním je sociálně-kulturní pohled na genderovou identitu a roli. Dílčími cíli výzkumu je porozumět tomu, jak nahlíží proces přeměny odborníci a odbornice zabývající se trans-identitami, a jak jej prožívají sami trans-lidé. Nadřazený cíl hledá odpověď na to, jak se obě strany vzájemně ovlivňují a jaké psychické aspekty do procesu přeměny genderové role (a pohlaví) vstupují. Klíčová slova: transsexualita, transgender, přeměna pohlaví, genderová identita, genderová role.
Analýza genderově nekonvenčních postav v japonském anime a manze
Pleskačová, Valérie ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Oravcová, Anna (oponent)
V této práci se budu zabývat analýzou genderově nekonvenčních postav v japonské manze a anime. Téma práce vzniklo na základě mého dlouholetého zájmu o tento typ pop-kultury. Manga a anime, na nichž založím svůj výzkum, vznikla v druhé polovině 90. let z rukou Masashi Kishimota a stala se nejpopulárnější mangou milénia. Výzkum plánuji provádět kvalitativně skrze analýzu dokumentů, kterými jsou psané díly mangy a videozáznamy sérií Naruto/Naruto Shippuuden. Z těchto sérií vyberu patnáct postav na základě jejich genderových rolí a identit. Následně zanalyzuji každou jednotlivou postavu pomocí vytvoření kategorizačního systému, na jehož základě přiřadím jednotlivé kategorie k atributům maskulinity a feminity u dané postavy. Svůj výzkum podkládám pracemi a texty zaměřujícími se na gender v manze a anime a také genderovými stereotypy aplikovanými v západní kultuře, které popisuje např. Ann Oakley, Sandra Bem nebo Deborah Cameron. Cílem výzkumu je zjistit, jestli existují nějaké pravidelnosti ve vytváření genderových vzorců jednotlivých postav, nebo zda se jedná o pouhý chaos, který nemá žádný měřitelný, systematický podklad. Závěr práce bude věnován limitům práce a budoucím výzkumům mangy a anime.
Genderové aspekty dětské literatury
Luhanová, Alexandra ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Vztah literatury a různých genderových témat začal být zkoumán především v Americe a Velké Británii už v první polovině dvacátého století. Zpočátku se tímto tématem zabývali především feministicky orientovaní aktivisté a jejich pozornost se upírala zejména k folklorním pohádkám a jejich vztahu k formování ženské identity. Okruh těch, kteří se genderu a dětské literatuře věnovali, se postupně rozšiřoval, stejně jako vymezení celé problematiky. Od konce minulého století přestalo být téma genderu vnímáno pouze jako záležitost feministek, které se snaží o rovnoprávné postavení žen ve společnosti. Pozornost se upřela například na problematiku nových rodinných modelů a jejich prezentaci v dětské literatuře. Jde zejména o knihy zabývající se životem v neúplné, rozvedené rodině a knihy o životě s rodiči stejného pohlaví. První se snaží zejména pomoci dětem vyrovnat se s novou životní situací, druhé si většinou také kladou za cíl oslovit širší veřejnost a působit na ni pozitivně ve smyslu přijímání gay a lesbických párů, které vychovávají dítě. Zásadní knihy této oblasti začaly vycházet v USA a Velké Británii už před třiceti lety a jejich přijetí zpočátku nebylo jednoznačně kladné. Kladný ohlas většinou vzbudily u homosexuální komunity, které takové knihy chyběly. Knihy ale narážely na nepřijetí u konzervativně...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.